Jak si poradit s fazolemi?

Milí přátelé, dnes pro vás mám jednoduché triky, jak uvařit fazole tak, aby nezpůsobovaly nežádoucí nadýmání!

Luštěniny bývají v dnešní době bohužel často opomíjenou složkou našeho jídelníčku. Možná za to může vzpomínka na školní jídelny, které z nich vytváří oku nelahodící, bezbarvé kaše s nevýraznou chutí. Hlavní nevýhoda je ale především jejich schopnost nadýmat. Především fazole jsou tímto proslulé. Právě kvůli tomu se stávají součástí jídelníčku maximálně jednou týdně, i když by to mělo být ideálně třikrát týdně. Dnes vám poradím, jak je uvařit, abyste se necítili jako balón a nebáli se jít do společnosti.

Na úvod mi dovolte říci něco víc o fazolích...

Fazole jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin. Obsahují vysoké množství vitamínů skupiny B, např. B3 a B5, jež mají skvělý vliv na zdravý stav pokožky. Dále v nich najdeme vitamín B2, kyselinu listovou i vitamín E. Obsahují také důležitý hořčík, vápník, zinek a měď. Jsou skvělým základem do gulášů, polévek, zeleninových směsí na mexický způsob i salátů. Ne každý ví, že z bílých fazolí se dá připravit dip alá hummus. 

Za povšimnutí stojí i zdravotní benefity fazolí. Ty jsou z kulinářského hlediska multifunkční a nemusíte se jich bát ani když hubnete. Jsou zdrojem vlákniny, takže naplní žaludek a člověk je rychleji sytý. Mají také minimum tuku a jsou vhodné a velmi oblíbené také u veganů a vegetariánů. Jejich další výhodou je, že obsahují důležité antioxidanty, jež ničí nebezpečné volné radikály. Mají tak schopnost předcházet rakovině a diabetu. 

A nyní k zásadní otázce, jak uvařit fazole, aby nenadýmaly? 

Nadýmání je asi největší strašák, který odrazuje od konzumace luštěnin. Pokud z něj máte strach i vy, vyzkoušejte naše tipy. U fazolí, i většiny luštěnin platí, že čím déle se namáčejí, tím lépe. Důležitá je také pravidelná výměna vody. Poradím vám, jak na to.

Zdravko Pohanka_ruce_palec nahoru_leva_ořez Misku s fazolemi zalijte horkou vodou a nechte hodinu odpočívat. Poté je promíchejte a vodu slijte. Tento postup opakujte ještě 2x. Ráno začněte proces nanovo, ale tentokrát se studenou vodou. Po třetí výměně vodu slijte a fazole dejte vařit v nové vodě. 

Zdravko Pohanka_ruce_palec nahoru_leva_ořez Při rychlém vaření mohou fazole tuhnout. Pokud je máte rádi co nejměkčí, použijte tlakový hrnec nebo je vařte na malém plamenu pozvolna. Pro snížení nadýmání odeberte hned na začátku vaření vytvořenou pěnu, jež se objeví na hladině.

Zdravko Pohanka_ruce_palec nahoru_leva_ořez Hrozbu nadýmání snížíte také použitím správného koření. Do hrnce přidejte kmín, merlík, fenykl, zázvor nebo saturejku. Pokud máte možnost, kupte si indické koření asafetida, které je přímo určené na luštěniny. Fazole nesolte a do vody nepřidávejte nic kyselého.

Zdravko Pohanka_ruce_palec nahoru_leva_ořez Jakmile máte fazole uvařené, můžete je zakápnout trochou tuku. Použijte olivový olej nebo nastrouhané ořechy či avokádo.

Zdravko Pohanka_ruce_palec nahoru_leva_ořez Pokud vás nebaví fazole vařit a proto raději kupujete konzervované, snižte nadýmání tím, že luštěninu důkladně propláchnete. Fazole nasypte do cedníku a dejte je pod tekoucí vlažnou vodu. Proplachujte tak dlouho, dokud se nepřestane tvořit pěna.

Pevně doufám, že vám mé tipy otevřou dveře k četnějšímu využívání fazolí ve vašem jídelníčku bez obav z nepříjemného nadýmání.

Zdravko Pohanka_kucharik

Váš Zdravko Pohanka 

 

Nastavení cookies

Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost

Nezbytné (vždy aktivní nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval správně
Analytické
Pomáhají nám pochopit, jak web používáte. S jejich pomocí ho můžeme zlepšovat
Profilující (marketingové)
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamy, které pro vás mohou být zajímavé a užitečné

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení