Není mouka jako mouka

Ahoj přátelé, 

pomalu se nám blíží období těch nejkrásnějších svátků v roce, Vánoc. S nimi se pojí i mnoho zažitých tradic, do kterých patří zajisté i pečení vánočního cukroví. Dnešní doba je rozmanitá stejně jako nabídka nejrůznějších produktů a člověk se v  ní pomalu nestíhá ani zorientovat. Během posledních deseti let se potravinové portfolio rozrostlo o segmenty, o kterých jsme dříve ani neslyšeli. Jak by taky ne, s životními trendy jdou ruku v ruce i ty potravinové.

Když už jsme nakousli to pečení, rád bych vám dnes představil nové druhy mouk. Taky jste si mysleli, že existují jen pšeničné, žitné, celozrnné, hladké, polohrubé a hrubé? Ve skutečnosti je na trhu již celá řada "nepšeničných" mouk, které díky svým benefitům krůček po krůčku získávají na oblíbenosti a nacházejí se cestu do našich kuchyní. Hodí se nejen na pečení, nýbrž i na běžné vaření. 

Namlít se dá v podstatě kterákoliv plodina. Mletím se zvyšuje její stravitelnost. 

Je to pravda. Mouka se dnes dá udělat prakticky z čehokoli, pokud pro ni najdete to správné využití. Luštěninové mouky aktuálně zažívají obrovský bum. Čočka nemusí být pro každého až tak atraktivní pokrm, nicméně do zdravého jídelníčku jistě patří. A kupříkladu barevná čočková mouka, která se přidá do zeleninových karbanátků, je teprve ten správný tah, který váš mikrobiom ocení. Luštěninové mouky jsou nejširším segmentem v odvětví přirozeně bezlepkových mouk a v kuchyni najdou nekonečnou škálu využití. Pracuje se s nimi snadno a vaše dobroty obohatí o ty správné nutrienty. 

Skvělým pomocníkem jsou i rýžové či kukuřičné mouky. Kvalitně zahušťují a v některých případech mohou nahradit i zcela běžné mouky pšeničné, pokud to například váš zdravotní stav vyžaduje. Uplatníte je právě při již zmiňovaném pečení, do sladkých dezertů, sušenek nebo i cukroví. 

S čím ještě můžete vaše pečení zpestřit? Věděli jste například o skvělých vlastnostech makové mouky nebo hroznové mouky? Hladká Maková se nejlépe hodí na sladké pečení, například do nádivek. Je zdrojem vlákniny a bílkovin. Hroznová mouka, vyráběná pomletím hroznových semínek, je příjemně vínově aromatická a nadupaná oxidanty.

Naše doporučení, jak nepšeničné mouky co nejsnáze zařadit do jídelníčku zní, nahrazujte jimi část pšeničné mouky a zvyšte tak výživovou hodnotu svých pokrmů. Doporučujeme v rozmezí 20-50% podílu, podle druhu mouky, receptu a vaší zkušenosti.  

Přimícháním odlišných druhů mouk získávají pokrmy také jiný chuťový a konzistenční rozměr. Já věřím, že si díky tomu najdou pevné místo v jídelníčku moderního člověka. Postupně vám výhody jednotlivých druhů mouk představíme a také poradím, co s nimi můžete vše provádět.

Sledujte i nadále můj blog, který bude s Vánoci pěkně vypečený. 

 

Zdravko Pohanka_kuchař                 MicrosoftTeams-image (5)     

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení