Význam vlákniny pro naše zažívání

Krásný dobrý den vám přeje Zdravko Pohanka!       Zdravko Pohanka_nápad

Dnes se podívám na zoubek tolik nedoceněné vláknině. Kolem sebe jistě také neustále slyšíte, jak je vláknina v našem jídelníčku důležitá. Její obsah by měl být co možná nejvyšší a náš organismus stále trpí jejím nedostatkem, protože mnohdy převažuje strava chudá na vlákninu. Víme však, proč je vláknina tolik důležitá? Proč na ni kladou takový důraz nejen dietologové, ale například i váš praktický lékař? A proč byste měli i vy?

Nejprve si pojďme o vláknině říct nějaké informace. Dělí se na tzv. rozpustnou a nerozpustnou. Rozpustná vláknina na sebe váže vodu a je zdrojem energie. Je velmi důležitá pro naši mikrobiální flóru v trávicím traktu, kde působí jako prebiotikum – důležitá „potrava“ pro neméně důležitá probiotika. Díky absorbci tekutin, tzv. změkčuje střevní obsah a působí účinně proti zácpě. Nerozpustná vláknina na sebe vodu neváže. Představme si však „malé kartáčky“, které „vymetají“ nečistoty.

Je zřejmé, že vláknina je naprosto nepostradatelná v našem jídelníčku pro správné fungování střev. Navíc rozpustná vláknina nám dodává pocit sytosti a pomáhá tak při různých redukčních dietách.

A jak nám vláknina ještě pomáhá?

  • Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.
  • Významně přispívá ke snížení rizika rakoviny konečníku a tlustého střeva.
  • Zpomaluje vstřebávání sacharidů ze stravy
  • Detoxikuje organismus.
  • Přispívá k dobré fyzické kondici.

Co se doporučené denní dávky příjmu vlákniny týče, je nutné přihlížet k několika aspektům. Pro zdravého dospělého jedince, který přijímá kolem 8000 KJ za den, by denní dávka vlákniny měla být kolem 25g (Americká potravní asociace).

A teď přicházíme k tomu nejdůležitějšímu. Co bychom měli konzumovat, jako dostatečný zdroj vlákniny? Myslel jsem na vás a níže zasílám několik tipů i s odkazy, kde si můžete všechny dobroty zakoupit.

Rozpustnou vlákninu najdeme především v luštěninách jako je hrách fazole nebo čočka. Širokou nabídku tohoto sortimentu naleznete přímo zde, na našem e-shopu https://www.potravinyarax.cz/lusteniny/.

Luštěniny - vláknina

Dále rozpustnou vlákninu obsahuje oves, ječmen či žito. Ideální potravinou jsou proto různé druhy vloček z těchto obilovin. V e-shopu PotravinyArax naleznete nejširší nabídku těchto vloček https://www.potravinyarax.cz/vlocky/.

Nezapomínejte také na kořenovou zeleninu, brambory ve slupce nebo i některé ovoce, jako jsou jablka či banány.

Nerozpustnou vlákninu najdeme především v celozrnných produktech, v otrubách či hnědé rýži. I tento sortiment je na našem e-shopu samozřejmě dostupný. Skvělým zdrojem jsou také oříšky. A protože myslíme na váš jídelníček ze všech stran, zařadili jsme do našeho sortimentu i několik druhů ořechů a lyofilizovaného ovoce https://www.potravinyarax.cz/orechy--seminka-a-suche-plody/.

Vše na jednom místě pro váš zdravý jídelníček. Máte k tomuto tématu nějaké dotazy? Neváhejte se mě zeptat!

Váš Zdravko Pohanka

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení